From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Elisabeth Schimpfossl

From Soviet to Russian Media Managers

Smashing initial hopes for more radical and speedier changes in Russia, elements of the Soviet system
of managerial and ideological control proved to be obstinately persistent. Certain practices reminiscent of
the informal functioning of the Soviet nomenklatura continue unabated primarily in politics, but also in
Russian media. This article argues that nomenklatura practices are still a fixed part in organization
management in Russian media today, securing the loyalty of journalists and controlling the output of the
news media. The analysis of 30 semi-structured interviews and three case studies, scrutinizing media
managers’ professional biographies, directs to a non-intuitive development; namely, that it is not
necessarily those who have experienced the Soviet nomenklatura closely and in person who were most
active in applying and perpetuating nomenklatura practices, but also those who were either remote from

these power structures or too young.

Co-authors: Vasily Gatov and llya Yablokov
Russian Politics, 2/1, 2017, 7-31

Introduction

Monday, 9 December 2013, was a typical chilly mid-winter day in Moscow. Svetlana Mironiuk, the editor-
in-chief of ria Novosti, the second-biggest Russian national news agency, went about her regular
business: she met her editors, conducted a short meeting with a minister and went to instruct the
newsroom. In the afternoon Mironiuk received a call from the Kremlin. Sergey Ivanov, Putin’s Head of
Administration, was calling to tell her that her services were no longer needed. Mironiuk’s career was
over. This all came as a big shock to everyone, not just to Mironiuk, but also to the whole journalistic
community. In many respects, it looked like one of those hostile takeovers of the media outlet which had
become typical of Putin’s Russia.1 One aspect, however, was unusual. It was a takeover of a state
enterprise orchestrated by state officials against someone with excellent backing from within the

Kremlin.2

Mironiuk, born 1969, spent her childhood in embassies across the world as the daughter of Foreign
Office technical support staff. The task of the young and energetic pr specialist, who first came to ria

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 1 of 24


http://schimpfossl.com/

From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Novostiin 2003, was to reshape that secondary national state-owned wire service which had grown out
of the Soviet foreign broadcasting agency apn. By December 2013, ria Novosti outnumbered all non-tv
Russian media in terms of audience, brand awareness, international respect and influence.3 Although it
was a state media company, ria Novosti followed international standards in news coverage and, in
general, was committed to be a sort of public media rather than state partisan. It ran live broadcasts from
courtrooms, at times even covering cases against the Russian opposition that exposed how biased the

Kremlin could be towards its opponents.

However modernized and up-to-date ria Novosti was, it had preserved practices in its daily functioning
which were reminiscent of the nomenklatura, the Soviet model of ideological and personnel control.
During her time at ria Novosti even young and modern Mironiuk had established nomenklatura-like
relations with her staff. Together with her management team she exercised a considerable amount of
coercion and demanded obedience from the staff; for example, (despite some leniency) repeatedly
reprimanding their journalists for speaking out in support of the opposition. Others, in turn, were
generously rewarded for their loyalty. They could usually fully count on Mironiuk’s support and were
given free rein to carry out their work autonomously in their own manner. Mironiuk always made sure that

they were safe from any pressure or interference from the Presidential Administration.

From Nomenklatura to Nomenklaturnost’

Mironiuk was just one example of how very distinct managerial practices bear nomenklatura features in
today’s Russia. This article explores the management style of other leading Russian media managers as
an important pillar of Russia’s system of governance by examining the career paths of leading Russian
media managers from Soviet to post-Soviet times. We ask to what extent management practices,

inherited from the Soviet period, have been preserved in today’s Russian media.

Alena Ledeneva calls Putin’s system of governance sistema, defined as a set of informal practices and
rules familiar to every member of the ruling elite.4 Her analysis of sistema provides the grounds for our
close-up analysis of Russian media managers. In contrast to sistema, which analyses the system of
governance as a whole, we switch our lenses away from the system onto the microcosm of media
organizations. Thus, taking sistema as a basis, we zoom into managerial styles media managers,
whether nomenklatura-socialized or not, have developed throughout the post-Soviet period and examine

to what extent Soviet nomenklatura practices are still prevalent in 2016.

Drawing on Mark Granovetter’s approach to the cultural embeddedness of management styles, we will
trace how the institutional settings of media outlets in Russia are affected by the behavioural strategies
employed by their owners/managers and social relations between them, the authorities and their staff.
Similar questions have been asked in management studies and organizational sociology; how structures

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 2 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

survive and hinder progress and whether newcomers, such as foreigners or representatives of the
younger generation, can make a difference in ethics, management styles and output.5 These scholars’
focus is, understandably, primarily on industry and finance, rather than media organizations.6

With this research, we attempt to demonstrate that nomenklaturnost’— denoting features reminiscent of
the nomenklatura — is an important element of media management practice in modern Russia.
Nomenklaturnost’today plays an important role in the maintenance of loyalty and self-censorship. It
derives from the Soviet system but differs from it. An important feature of the Soviet nomenklatura
system was its paralegality. Apart from the very vague Atrticle 6 of the Constitution of the ussr (1977),
which established the role of the Communist Party as ‘leading and directing force of the Soviet society’,
no single line in the legislation recognized the existence of the nomenklatura system, and yet it was

universal covering the whole Sistema. It was omnipresent and uniform in all types of organizations.

The nomenklatura was based on the close bonds between patrons and their loyal cadres (control), a
combination of traditional ‘patron-client’ relationship where the added element was the Communist Party,
which wielded control over both patrons and clients. In order to enter the nomenklatura and make career,
junior cadres had to seek out patrons in senior positions who ensured them a future within the state
bureaucracy. Loyal cadres themselves accumulated their own pool of loyal cadres to increase their
personal status, influence and material benefits (corruption).7 As the Soviet system had not relied on
private economic capital as a source of wealth and power, it used access to certain levels of goods and
services as a substitute. This could be access to special food stores or to the 4th Chief Directorate of
Ministry of Health, which provided top medical services to the Party elite. Those who did not abide by the
rules of the nomenklatura were subject to collective punishment (coercion). A rebellious nomenklatura
member lost any career prospects or chances for professional development. The higher a member of the
nomenklatura rose, the more he/ she had to lose. This meant that the accumulation of nomenklatura
members’ resources also made them vulnerable to coercion and kept them under control of senior

cadres.

Having inherited some features of Soviet system, nomenklaturnost’today serves a similar goal;
personnel control and loyalty assurance. Nomenklaturnost’, however, differs from the original
nomenklatura in many ways. First, it does not exist as a uniform sistema-wide, omnipresent principle.
Rather, it is a ‘feature’ of particular organizations. Second, nomenklaturnost’is much more a ‘moneyed’
practice. This is because modern Russia is, in contrast to the Soviet Union, not a scarcity-based society.
Those benefiting from nomenklaturnost’do not receive status-related treats as a status gratification, such
as access to special shops. Nomenklaturnost’relies on various forms of, often illegal or semi-legal, profit
sharing between patron and client, e.g. state budget contracts or Kremlin contacts. Not least,
nomenklaturnost’features some mafia-like elements, such as an oath to keep relationship under wraps.
The case studies below will demonstrate these modifications.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 3 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Nomenklatura Research

The nomenklatura has been studied both in Soviet and post-Soviet times as a crucial element of the
Soviet political machinery to recruit new cadres and exercise control over the Party apparatus.8 In the
1970s the Soviet historian Mikhail Voslenskii produced the first close-up observation of the Soviet
nomenklatura,9 which gave the impetus for research on the phenomenon and, together with the work by
the Yugoslav communist Milovan Dzhilas,10 for a popular-academic application of the term. In our
analysis, we will borrow three terms from Voslenskii which encapsulate the functioning of the Soviet

system of governance: coercion, control and corruption.

In the late Soviet period the nomenklatura was vividly discussed by Sovietology, which, due to the lack of
the first-hand data and reliable information, interpreted the changes in Soviet politics by analyzing the
changes in its leadership.11 The opening of the archives in the 1980s gave scholars, both in Russia and
the West, access to previously confidential documents who subsequently produced detailed accounts of
the phenomenon. In the first years of post-Soviet transition, the major concern of academics was to what
extent the incumbent Soviet nomenklatura would reproduce itself in the new political and business elite
and to what extent it would be replaced by new groups of politicians and businessmen. The rapid and
non-transparent process of economic reforms caused many observers to claim that the new Russian
economy was largely based on a new class of nomenklatura capitalists.12 They saw the old Soviet elite

weathering the transition particularly well when compared to other formerly communist countries.13

Many scholars attribute the nomenklatura re-emergence, albeit in a transformed shape, to the
administrative reforms carried out in the 2000s and the authoritarian tendencies of Putin’s regime.14
While some say that the basic nomenklatura principles of political management were either preserved or
quickly re-adopted, 15 other regard it an oversimplification to say that the post- Soviet elites of Yeltsin’s
time have entirely reproduced the previous experience of the old nomenklatura.16 Instead, the political
stage, filled with multiple actors navigating through a set of ambiguous and non-transparent informal
rules. This has created a more complex system with a great diversity of entry-and exit-strategies.

As for media, a number of studies provide a vibrant account of the Soviet media landscape and the
corpus of research on the perestroika and post-1991 developments is especially rich.17 The state of the
research on nomenklatura practices in the Soviet and post-Soviet media, and research on media

management in general, is, however, very limited. This study aims to fill this gap.

Research Questions and Data

We trace today’s nomenklaturnost’by dissecting the managerial practices of three leading media
managers. We look at them through the prism of their professional biographies. Biography here serves

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 4 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

as a framework within which one can see the set of practices characteristic of a media manager and how
they have evolved over time. These sets of practices will be interrogated through the three nomenklatura
principles established by Voslenskii: coercion, control and corruption. The media managers scrutinized
are Pavel Gusev, editor-in-chief of Moskovskii Komsomolets; Vladimir Sungorkin, editor-in-chief of
Komsomol'skaia Pravda; and Oleg Dobrodeev, head of the media holding vgtrk. We interviewed one of
these three media managers, but mostly draw on a rich collection of literature and publicly available
material.18

We also conducted semi-structured interviews with 25 journalists and media managers who have
personally known these media managers and whose professional lives have intersected with them. They
are aged between 30 and 75. Six of them preferred to stay anonymous. Four of the journalists have
worked in all three media outlets led by the media managers in focus. Six journalists work or have
worked for Moskovskii Komsomolets, three for Komsomol'skaia Pravda and five for vgtrk. Four of the
journalists were members of the Soviet nomenklatura and, thus, are well versed in the internal rules and
requirements. 11 journalists came to the profession after 1991 and, hence, learned about how the
nomenklatura works only when it was being re-established in the post- Soviet period.

In addition, we conducted interviews with four former security service officers to understand the
underlying relations between nomenklatura members in the kgb and the Soviet and post-Soviet mass
media. One of them was a kgb general responsible for ideological issues. Another kgb officer worked as
a senior official in the Ministry of Foreign Affairs from 1990 onwards. One was a diplomat who also
occupied a high-ranking position in a research institution and, after the break-up of the Soviet Union,
became a senior official at the Ministry for Foreign Affairs. The fourth person was part of the operational
staff gathering insider information about employees in media outlets. We conducted three further
interviews with political technologists.

We selected the three media managers for their very different backgrounds and the varying career paths
they represent. Gusev was born into a nomenklatura family and, thus, imbued with their principles from
infancy. He was already high-up in the nomenklatura hierarchy in pre- perestroika times. Sungorkin (born
1954) was not from a privileged family background. He slowly climbed up the ladder and adopted
nomenklatura principles to get access and success, which he eventually achieved during Gorbachev’s

perestroika. Dobrodeev was never listed as Soviet nomenklatura member.

These different trajectories are despite the fact that the three managers represent the same generation,
born between 1949 (Gusev) and 1959 (Dobrodeev), with the older two being early post-war baby
boomers and the youngest one a late baby boomer. They are old enough to have experienced several
periods of Soviet life, from Khrushchev’s Thaw in their childhood to Brezhnev’s stagnation in their
youth.19

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 5 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Three cases make a small sample, but the population of media managers they represent is small too. A
second reason to choose only three arose from our methodological approach, as biographical studies
require going into considerable depth. Despite its small size, this set of cases represents a variety of
career paths. This does not allow us to extrapolate the results and generalize about the wider population;
however, the analysis provides us with valuable indicators and a sound starting point for a possibly larger
project about the strategies media managers applied to became successful in the 1990s and in the
2000s.

The Soviet Media Nomenklatura and Changes during Perestroika

Media were the core ideological tool of the Soviet regime. Journalism was considered a service to the
state. Senior ranks in most Soviet press organizations required Party membership, at least until 1989.
The Kremlin heavily relied on censorship. The Soviet Union’s censorship agency, Glavlit, exercised
control over every single media product. At the level of editors and influential journalists, media staff
were fully commanded and controlled by the Party. Editors-in-chief in particular could not possibly be
assigned to a post without consent and approval of the respective Party committee. The Party also
exercised full authority over the removal of editors, who would be blacklisted once fallen out of favor. The
chosen individuals usually accepted their appointment or dismissal without resistance.20

Depending on their rank, nomenklatura members in the media exercised, and were exposed to, coercion
in the form of direct pressure, blackmailing and the fear of job loss. Loyalty was strengthened via special
rewards, such as promotion and access to privileges, which opened the gates to various forms of
corruption, but the members’ close personal networks was the biggest guarantee. If someone stopped
playing along, they lost everything with the consequence that all their loyal cadres lost their positions as

well.

Being the Party’s main newspaper, Pravda enjoyed special status. Its editors-in-chief were appointed by
the Politburo.21 This level of importance and attention was otherwise only attributed to the Chairman of
the Television and Radio Committee (Gosteleradio sssr). Most department editors and some top
reporters at Pravda were senior nomenklatura members.22 As were the editors-in-chief at Izvestiia, the
newspaper of the Soviet Union’s Supreme Council, their deputies and executive editors. Izvestiia’s
editor-in-chief was usually also a member of the Party’s Central Committee.23 In television and radio,
nomenklatura participation was less pervasive and much less systematic than in the print press, although
the most important positions there were also ranked as nomenklatura. Some major political

commentators on Soviet television concurrently held positions at the Central Committee.24

The policies of glasnost and the demands for freedom of speech under Gorbachev emerged in part

because of opposition to the privileges of the nomenklatura and the inequalities these privileges created.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 6 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

From 1985 onwards, ideological pressure began to ease noticeably. Some key appointments Gorbachev
made triggered radical changes. Alexander Yakovlev, who was exiled as ambassador to Canada in
1973, returned to the Soviet Union in 1985 and was appointed as the head of the Party’s department of
propaganda. These events caused some major rotation and reshuffling of cadres. Yakovlev got rid of a
whole generation of Brezhnevites. The liberally-minded cadres he appointed were instrumental in the
process of democratization in late Soviet society. Journalists now suddenly had the freedom to express
their thoughts, to design new programs and even to set up new media outlets. Now it became possible
rise to influential positions based on talent rather than being closely linked with the nomenklatura.

Post-Soviet Developments

While power was transferred from Gorbachev to Yeltsin in late 1991, the old media nomenklatura made
great efforts to cling onto power. As Arkady Ostrovsky observes, many media managers in the early
1990s were ‘the ultimate golden youth of the Soviet elite’.25 Among them were well-known names such
as Vladimir Yakovlev, founder of the newspaper Kommersant and son of Egor Yakovlev, the editor of
Moscow News and later head of Ostankino tv; and Alexander Lyubimov, one of the presenters of

Vzgliad, a progressive and liberal perestroika television news programme, and son of Mikhail Liubimov, a
high-ranked kgb intelligence officer.26 Although in favor of a new, democratic Russia, these people were
Soviet in their moral, ethical understanding. The majority of people working for them in the newsrooms

were also not new, continuing their old practices.

When the economic crisis of 1992 set in, major figures in the media nomenklatura — some of whom will
be described below — appealed to Yeltsin for financial support. Yeltsin was happy to grant them large
subsidies, as this provided him with an opportunity to force them into loyalty and conformity.27 Yeltsin’s
strategy worked. As soon as the Kremlin was powerful enough, it returned to a nomenklatura style of
media management, including direct command and control.28 As early as the 1990s, by inviting leading
media managers to attend regular meetings with the presidential administration, the Kremlin created a
media elite with access to all the benefits that closeness to power centers provides.

Shortly afterwards, in the early 2000s, the Kremlin started replacing independent media owners and
managers by ones loyal to them and installed trusted editors. The Presidential Administration started
sending out representatives to media outlets, private as well as state-aligned, to define their agenda and
participate in management questions. A government proposal from 2000 — entitled Edition Number 6 —
envisaged the monitoring of all commercial and political activity any media outlets and journalists
engaged in. The aim was to disclose their financial sources to cut off money flows if deemed necessary.
Edition Number 6 also envisioned the return of security agents’ infiltration in the newsrooms.29 The
Kremlin has never confirmed the authenticity of this document. However, some subsequent changes
during the Putin era media, suggest that the document exists. Since then, Russian media have been

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 7 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

under constant political pressure from the Kremlin, exercised primarily through economic enslavement
and restrictive legal means. These oppressive policies can only succeed when the owners, editors and
journalists comply with the overall political framing. We suggest that such strong compliance could
only be reached with the re-instalment of the nomenklatura model, which was familiar to both media
managers and their staff and has since provided efficient obedience.

The following part of the article will explore in detail how nomenklatura practices have resurfaced in the

careers of the three major media managers of the post-Soviet period.

Case i: Pavel Gusev (Moskovskii Komsomolets)

Moskovskii Komsomolets is Moscow’s most popular daily. Since 1983 it has been edited and, after 1991,
owned by Pavel Gusev. Gusev stems from a prominent Party family: his father, Nikolai, was the director
of Vneshtorgizdat, a publishing house related to the Ministry of Foreign Trade.30 Between 1975 and
1980 he served as secretary of the Moscow Party Committee and from 1980 to 1983 as the deputy head
of the International Department of the Komsomol Central Committee.31

Moskovskii Komsomolets used to be distributed only in Moscow. The few nomenklatura positions within
the newspaper were given to members of the Moscow Party Committee. Apart from the editor-in-chief,
his first deputy and executive editor, all other positions were filled by professional staff, regardless of
their Komsomol or Party affiliation.32 This freedom allowed Gusev to run his own staff policy as he
wished. Shortly after becoming editor-in-chief, he replaced most departmental editors and deputies with
well-trained and talented journalists and editors.33

Within his publishing house, Gusev exercised a strict management style. Very few have ever challenged
his editorial decisions and practices and for those who did this would be their last day at Moskovskii
Komsomolets. The former deputy editor Ayder Mudzhabaeyv, for example, criticized Gusev’s decision to
comply with the Kremlin’s rules as to how to report on Crimea and Ukraine. As a Crimean Tatar
Mudzhabaev was very much opposed to the Russian annexation of the peninsula. He was forced to
resign, as his opinions on social media representation would apparently harm the newspaper.34

Although Moskovskii Komsomolets is much less exposed to coercive pressure from the authorities as,
for example, the openly oppositional Novaia Gazeta, or even the two cases to be discussed below,
Gusev and his team nevertheless faced numerous attempts by bureaucrats at local and federal levels to
manipulate the newspaper’s agenda. Under the rule of Moscow’s long-term mayor Yurii Luzhkov from
1993 to 2011, Moskovskii Komsomolets journalists felt regularly very much ‘obliged’, if not directly
instructed, to positively cover certain initiatives launched by the mayor’s office. Columnists were asked to
provide opinion pieces that supported the mayor’s point of view or defend him from federal government

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 8 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

criticism.35

Many of GusevV’s journalists later carved out influential careers outside the media, something Gusev has
always encouraged because he realized the important role such people can later play to protect him and
his media outlet. Among the most notable figures who started their careers at Moskovskii Komsomolets
is Natalia Timakova, once the newspaper’s political reporter. In 2000 she became Putin’s press secretary
and then Dmitri Medvedev’s deputy in the Presidential Administration; currently Mrs Timakova serves as
press attaché of the Russian Government. Alexander Budberg used to be Moskovskii Komsomolets’s
political editor. Today he heads the Bolshoi Theatre Board of Trustees, an important institution in
Moscow city life and a springboard to influential social networks. Alexander Khinstein, formerly
Moskovskii Komsomolets legal and crime editor, was an influential State Duma deputy (2003—2016) and
currently advises the head of the Russian National Guard. Alexander Perov, Moskovskii Komsomolets
news editor (1983-1993), is a co-owner of Russia’s most influential pr and reputation management
agency Raikhlin & Partners who specialize in character assassination. These influential and prominent
figures form important social capital for Gusev, which became patrticularly important when the pressure
on independent journalism increased. Attacking Gusev would mean vicariously attacking an old friend of
someone who moves in the circles of Putin and Medvedev, which many bureaucrats would rather leave

well alone.

Gusev also proved capable in financial matters. The privatization of the newspaper in 1992 gave him the
chance to build his own media empire: as of today, Moskovskii Komsomolets publishes 15 titles in
Russia and 12 abroad. Even with a decline in copy sales, it remains the city’s largest paper (up to
700,000 copies daily) and second largest nationally. This expansion has provided Gusev with the
opportunity to reward his most loyal cadres generously. For example, and in a similar fashion to ria
Novosti, Gusev appointed some of them to head newly created sub-contractors, which allowed them to

enrich themselves.

The case of Gusev proves that a late-Soviet nomenklatura cadre is perfectly capable of turning into a
successful capitalist and private owner of large media assets. Gusev used the methods of the
nomenklatura — control, coercion and corruption — to run a complex business, which is fairly safe from
the attacks of competitors or the Kremlin. Gusev has raised generations of highly professional cadres.
The organizational autonomy of his media outlet and his apparent autonomy from the Kremlin have
enabled him maintain respect from his former cadres, many of whom have moved on to powerful

positions.36 This in turn has helped him sustain an independent media outlet.

Case ii: Vladimir Sungorkin (Komsomol’skaia Pravda)

The case of Komsomol'skaia Pravda’s veteran editor-in-chief and manager Vladimir Sungorkin shows

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...rinciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 9 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

the robustness and longevity of nomenklatura practices. Komsomol’skaia Pravda, the mouthpiece of the
Komsomol Central Committee, is one of the oldest Russian newspapers still in print. As at every other
national mass media in the Soviet Union, the newspaper was managed according to the nomenklatura
model. Despite this, Komsomol'skaia Pravda was a greenhouse for young journalistic talent and
maintained a certain level of professional freedom throughout the Khrushchev and Brezhnev periods.
During glasnost’and perestroika, Komsomol'skaia Pravda made big leaps to break with the old
nomenklatura practices by introducing elections of their editors, collective ownership and a transparent
management. This internal democracy remained in place till the late 1990s. In the 2000s, Sungorkin,
editor-in-chief since 1997 (and majority owner from 1994 to 2007), made a complete reversal and went
back to a nomenklatura-like system. As of today, Komsomol'skaia Pravda is a politically servile, agenda-

manipulating, pro-Kremlin media.

Sungorkin began his career in 1975 as a reporter for Komsomol’skaia Pravda, covering the construction
of the Baikal-Amur Mainline, a massive project spanning several Siberian regions. As a young journalist,
he was determined to be promoted and move to Moscow. That meant that he had to demonstrate that
his ideological loyalty was uncompromised and, more importantly, he had to find a patron among higher
nomenklatura members, someone who would launch and nurture his early career steps. His initial patron
was Evgenii Tyazhel'nikov, the head of Agitprop from 1977 to 1982, who often visited the construction
site where he always met with Sungorkin. These regular meetings provided the young correspondent

with a unique opportunity to forge an important bond amongst high-ranking nomenklatura circles.37

A high-ranked Soviet official and Brezhnevite, Mikhail Nenashev, formerly deputy head of Agitprop, was
made editor-in-chief of another daily, Sovetskaia Rossiia. The newspaper business was new to the
nomenklatura heavyweight who now had to form an editorial team from scratch. He asked Tiazhel’nikov
for staff recommendations. Tiazhel’nikov recommended Sungorkin. With his well-established links to the
regional authorities in Siberia Sungorkin was attractive to potential patrons. Sungorkin was moved to
Moscow to work for Nenashev. However, the return of Aleksandr Yakovlev in 1985 brought inevitable
changes to the Brezhnevite elite. In 1986 Nenashev was downgraded to a position with little importance.
As Sungorkin was associated to Nenashev, he had to leave Sovetskaia Rossiia.

Sungorkin was transferred back to Komsomol'skaia Pravda and, surprisingly, appointed department
editor and editorial board member. Departmental editors enjoyed benefits equal to those usually provided
only to nomenklatura members. Thus, Sungorkin, whose career prospects had briefly looked grim after

his former patron was cast out, now became a listed member of the Komsomol nomenklatura.

With onset of Glasnost many heads also started rolling at Komsomol’skaia Pravda which opened a
corridor of further opportunities for Sungorkin. In 1990 he was promoted to deputy editor-in-chief. The
same year, everything was collapsing, including the Komsomol. Komsomol’skaia Pravda cut off its links

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 10 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

to the Party. Between August and December 1991, the media outlet was privatized by the editorial
collective and Sungorkin became chief executive director of the joint stock company kp, an acronym of
Komsomol’skaia Pravda. Proving himself as a capable entrepreneur, he was put in charge of the

company’s commercial side.

In 1991 and 1992 a debate about the newspaper’s future arose. One group of journalists wanted to
establish a quality paper, whereas the other, headed by Sungorkin, opted for a tabloid. Sungorkin won
and, thus, several journalists left the newspaper in protest.38 Some disloyal cadres were, however, still
left. By 1995, Sungorkin managed to eliminate them. From now on Sungorkin was in full control of all
business and editorial fields.

Between 1997 and 2007 Sungorkin focused on maximizing his profits trading in kp shares. This phase in
his career showed that Sungorkin reasoned and behaved like many of the big businessmen of his
generation, albeit dealing with media assets rather than oil and nickel. Sungorkin established himself
further by taking on official positions. In the 2000s he became a member of the public councils of several
ministries. In 2013, he joined a committee that selects the nominees for Russia’s official media awards.

Sungorkin has actively sought control over his competitors by placing his most talented and ambitious
cadres in competing media outlets. Vladimir Mamontov, formerly executive editor of Komsomol’skaia
Pravda, later became editor-in-chief of /zvestiia, one of Sungorkin’s main rivals. Alexander Strakhov
started a managerial career at Komsomol’skaia Pravda. In 2007 he was appointed ceo at Sungorkin’s
arch-rival Argumenty i Fakty. Later he changed to Populiarnaia Pressa, a Russian division of Ukrainian
Media Holding which directly competes with kp in the tv guide market. The benefits of this strategy for
Sungorkin have been two-fold: first, these editors, managers and journalists, trained and raised by
Sungorkin, reproduce his professional approach in their new work places, which makes these competing
media outlets far more predictable. Second, his former cadres are still loyal to him and, therefore, a rich
source of insider information. In this way, Sungorkin, aiming at maximum expansion, has secured a large

network of influence.

Sungorkin has had his journalists publish numerous scandalous tabloid-type materials, engaged them in
propaganda, made them write ethically questionable commentary and provide information support to
various government institutions.39 This has had a negative effect on the portfolio and reputation of
Komsomol’skaia Pravda journalists, whose credibility and professional authority has been undermined.
Other media outlets tend to avoid hiring former Komsomol’skaia Pravda staff, unless they share the
same tabloid-like reputation. These circumstances have made the journalists quasi-hostages of
Sungorkin, who desperately cling on to their jobs.

Similar to Moskovskii Komsomolets, Komsomol’skaia Pravda has had few scruples when it comes to

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 11 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

printing pre-paid and compromising materials.40 More importantly, Komsomol’skaia Pravda has
repeatedly received huge financial subsidies from the Kremlin and regional governments for positive
coverage of their activities.41 When, with the rise of Putin, the Kremlin system of media management
strengthened, Sungorkin positioned his newspaper and himself close to the Kremlin. Komsomol’skaia
Pravda journalists were among the first to subscribe to Putin’s ideological narratives, such as anti-
Americanism, the chase of ‘foreign agents’ and the intimidation of opposition. During the 2012
presidential campaign the newspaper gave huge amounts of space to pro-Putin articles.42 Putin
personally gave permission to feature in the newspaper’s advertising campaigns.43 The journalists who
have no scruples about actively engaging in this type of journalism get generously rewarded, both

materially and with increased internal powers.

Similar to Pavel Gusev, Sungorkin has established subsidiaries where he places his most valuable staff,
providing them with the opportunity to organize their own loyal followers. A typical example for this is
Express Gazeta, a sensationalist tabloid owned by kp, which in 2001, Sungorkin handed to his old friend
Alexander Kupriianov. Another example is kp radio and television, a small and barely visible agency
which Sungorkin used as a payoff to senior staff whom he decided to replace with more ideologically-
aligned newcomers.44 Subsidiaries positions could be highly lucrative, especially in the early 2000s,
when large cash flows and at least half of revenues from advertisements ran through these semi-

autonomous organizations. This cash was difficult to trace and, therefore, ‘tax-free’.

Unlike Gusev, Dobrodeev and partly also Mironiuk, who entrust power to managers who are personally
attached to them and who they leave in the same position for decades, Sungorkin regularly renews his
team. Many sub-editors and section editors at Komsomol’skaia Pravda have only recently joined the
media outlet. This serves less the purpose of innovation rather than a question of trust. Sungorkin
employs and promotes people whom he trusts ideologically and whose compliance he can be sure of.
They need to hold similar patriotic pro-Kremlin views, not require any cajoling or persuasion to do
something in the name of Putin and the state and be very quick to adjust their writing to the latest

Kremlin policy.45

The case of Vladimir Sungorkin and Komsomol'skaia Pravda demonstrates how the nomenklatura
system is capable of regaining control over ‘lost assets’. In the early 1990’s, Komsomol’skaia Pravda
was among the champions of democratization and liberal values in journalism. Sungorkin gradually and
successfully eliminated the internal democracy at Komsomol’skaia Pravda and established instead a
system which strongly resembled the temporarily buried practices of the nomenklatura. As Russian
politics requested in 2000’s, Sungorkin obediently turned his newspaper over to the Kremlin,
demonstrating ideological conformity over any type of political or professional values. Whereas Gusev’s
business model aims at protection and moderate growth, Sungorkin’s approach is to continuously and

aggressively expand his business assets and political influence.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 12 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Case iii: Oleg Dobrodeev (vgtrk)

Unlike Sungorkin and Guseyv, Oleg Dobrodeev was not a nomenklatura member; neither was he born
into a nomenklatura family nor did he find a patron in the Soviet nomenklatura. Only in the early 1980s,
during his time as a PhD student and then researcher at the Institute of International Labour Movement
did he first encounter nomenklatura members. This Institute had close connections with the Party’s more
liberal wing and, from 1968 onwards was home to some dissenting voices in the Communist Party. Little
is known about Dobrodeev’s personal development during this time, but it was clear that he was neither
particularly fascinated by the dissident movement nor did he make sustainable connections to any

nomenklatura members.

Dobrodeev left academia shortly after finishing his PhD and became an editor at the prestigious
Programma Vremia, the country’s major television news programme. In the remaining years of the Soviet
Union, Dobrodeev worked his way up to the post of deputy head of the First Channel news desk. Whilst
before perestroika this position was highly ideological and politically controlled, now, in the late 1980s, it

was no longer nomenklatura.46

In 1991 Dobrodeev was invited to run his own daily news programme, Vesti, on the newly established
state-owned television channel vgtrk. In summer 1990s, Dobrodeev became the head of vgirk’s
information department. He stayed in this position until shortly after the failed putsch of the conservative
Soviet forces in August 1991, when Dobrodeev was invited back to the First Channel to head the news
service. Dobrodeev’s major task was to reorganize the newsroom in a way that it would be loyal to
Yeltsin rather than the old elite.47

The biggest milestone in his career came when he, together with a few colleagues, set up the news
programme [togi in 1992. This programme became the cornerstone of the independent news channel
ntv, which was set up in 1993, with Vladimir Gusinkii as the largest investor. The programme design was
an emulation of Western television. When Dobrodeev became a top manager at ntv, he radically
renewed the channel’s editorial structure. Instead of hierarchically-organized departments and
specializations (e.g. politics, culture) ntv relied on a pool of reporters who were free to work for any show
and newscast and, if they wanted, they could even produce their own shows. The editorial process was —
as much as it can be — democratic. As Boris Koltsov, one of ntv’s most famous reporters, recalls,
Dobrodeev maintained a sense of equality among the staff up until 1996.48 In the second half of the
1990s, however, nomenklatura practices emerged, even at this brand-new media outlet. Within just a
year the last vestiges of ‘democracy’ in the newsroom were effectively eliminated. Dobrodeev appointed
deputies to overlook the news reports production and choose loyal and predictable journalists to produce

reports.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 13 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Amongst the public, Dobrodeev’s name still stood for professionalism in Russian journalism. During the
information wars, starting in 1997, an internal division in the ntv management emerged. People now
were compelled to choose their patron. While Kiselév and Malashenko were supporting Gusinskii’s
manoeuvres, Dobrodeev stood up against the abuse of ntv as a tool to promote business and political
interests.49 In 2001, when the Kremlin snatched ntv from Gusinskii, Dobrodeev, participating in a debate

between different sides of the conflict, wrote a treatise every ethical journalist would sign up t0.50

Already at that point, however, Dobrodeev had sensed very clearly that it would be highly advantageous
to secure Putin as patron. In 2000 Dobrodeev accepted the position as director-general back at the
state-owned vgtrk. By now that media holding had hugely expanded, incorporating among other things
Russia’s second most important television channel, several radio companies and branches all over the
Russian Federation. Those loyal to Dobrodeev followed him, leaving ntv in the hands of a team loyal to
Kiselév.

In Soviet times, it was the norm for nomenklatura patrons to move their clientele from one appointment to
another. In a similar fashion, Dobrodeev took along many of his staff in 2000. He appointed the former
ntv presenter, Yevgeny Revenko, as his deputy. Revenko started recruiting other former ntv cadres.
Several senior ntv managers came to take up leading positions at vgtrk.

As with Sungorkin and Gusev, Dobrodeev has made sure that his cadres get positions in competing
media outlets. For instance, in 2005 he suggested to Putin that he should appoint Margarita Simonian,
who worked as the vgirk Kremlin correspondent, as the head of Russia Today. Dobrodeev personally
backed Simonian’s admission to the infamous Friday meetings at the Presidential Administration three
years later in the wake of Russo-Georgian war.51 He energetically supported the appointment of his
deputy Dmitrii Kiselév, the notorious anchor of the weekly Vesti Nedeli, as the head of Rossiia Segodnia,
a media holding which was established in 2013.52 (Kiselev has simultaneously remained deputy to
Dobrodeev, and still runs his weekly show on the channel Rossiia.)

Typically for a nomenklatura patron, Dobrodeev has undermined competing patrons and their cadres.
For instance, Svetlana Mironiuk belonged to a ‘hostile’ patron’s clan. In the years from 2008 to 2013,
Dobrodeev attempted several ‘takeover’ bids, suggesting that ria Novosti should be incorporated into
vgtrk. When these plans failed, he consistently devoted vgirk resources to undermine Mironiuk’s position;
for example, by reporting ‘disloyal behavior’ among ria Novosti staff to the Presidential Administration.53
Dobrodeev and Mironiuk constantly and fiercely competed for budget money. Even though vgtrk
attracted 60 to 65 percent of state subsidies from a pot reserved for federal media and ria Novosti much
less, the performance (in terms of income, steady growth and internet dominance) of Mironiuk’s ria
Novosti was much stronger at the time of her dismissal. In the ‘clan fighting’ within the Presidential

Administration, Mironiuk won a greater number of supporters for her cause. However, in the end,

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 14 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

Dobrodeev turned out to have greater impact and won. He took over ria Novosti and Mironiuk was
sacked overnight.

The examples of ntv and vgtrk show that nomenklaturnost’ can re-emerge even in newly set up media
outlets. Although Dobrodeev himself was never part of the Soviet nomenklatura, he borrowed many
elements to build up his empire. He had already applied some nomenklatura practices while heading the
private channel ntv: corruption to increase loyalty and dependence, coercion between different parts of
his staff to keep them ‘busy and engaged’.54 When Dobrodeev sided with the Kremlin and moved to
vgtrk, he immediately brought along loyal cadres to strengthen his positions at the state-owned media
holding. He has continued to corrupt staff ever since by assigning lucrative contracts to production
companies loyal to vgirk.55 He has increased his influence and control through placing loyal cadres in
good posts at rival companies.

As a pro-Kremlin media outlet, vgtrk does not raise any criticism of government policies or allow out-of-
line statements. The editorial routine, from agenda setting to content production, is fully controlled by the
management.56 vgtrk journalists are not supposed to pitch stories to their editors, but, on the contrary,
their editors (and sometimes a Kremlin representative) assign them their jobs. They usually pick a
journalist whose opinion is most compliant with the story that is to be written. The whole system relies on
self-censorship; anybody who joins the ranks of vgtrk is supposed to be compliant. In the end, it is,
however, the editors’ obligation to Dobrodeev to make sure that no hint of disloyalty and incoherence

appears on screen.57

Both Moskovskii Komsomolets and Komsomol'skaia Pravda are in-house content producers. vgtrk and
many of the television channels (Rossiya-1, for example, but not Vesti-24) produce only 10-12% of the
content they put on air in-house. The rest is commissioned to (dependent and independent) production
companies. This procedure opens up substantial corruption leverage for managers. As a state
enterprise, vgtrk must publish tenders and allow for an open competitive process. However, public
tenders cover less than 15% of production time and costs58 while most purchases are processed
through an exclusive purveyor. Usually, the ‘trusted’ purveyor is connected to ‘trusted’ people within
vgtrk. Once these intermediaries receive the funding, they outsource the job to a subcontracting
company while pocketing the kickback for the operation. Moskovskii Komsomolets and Komsomol'skaia
Pravda are not fundamentally different in their approaches; the scale, however, is very different as vgtrk
is a budget-based state enterprise.59

For example, Rossiya’s most notorious propaganda programs, Vesti.doc with Ol'ga Skabeeva and
Special Report with Evgenii Popov, are produced by the agency Tsentral’naia Studiia. This legal entity is
affiliated to vgtrk; the state enterprise holds minority shares in this agency. The remainder is owned by a
shell company that is believed to belong to Skabeeva and Popov, who benefit from their productions

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 15 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

twice; firstly, as employees of vgirk and, secondly, as owners of the company that sells the productions
to vgtrk. Most of Dobrodeev’s important staff are involved in double profiteering. The case of Oleg
Dobrodeev is curious in as much as he was never a nomenklatura member in the Soviet Union and not
even close to it, but has meticulously reproduced nomenklatura principles in the 2010s. Dobrodeev has
exercised all required components of a nomenklatura management model (command, control,
corruption) and, like the Communist Party in Soviet times, he runs a media outlet which is part of the
state’s propaganda machine.

Conclusion

In accordance with Granovetter’s theory of cultural-historical embeddedness of market mechanisms, we
can see how patterns of social relations within large media organizations are being perpetuated along
the way to a market economy in Russia. Although the nomenklatura as a system of privileged positions
disappeared with the break-up of the Soviet Union, certain managerial practices typical for the Soviet
nomenklatura have been adopted by the members of Putin’s media elite. We use the term
nomenklaturnost to encapsulate the major nomenklatura practices visible today. The three cases
discussed in the article indicate how the principles of nomenklaturnost’can be successfully applied in
Putin’s Russia. Having been familiar with the Soviet nomenklatura from the very beginning of their
careers, Gusev and Sungorkin learnt the basic nomenklatura skills from scratch and modified them
throughout the years, adapting them to the changing times.

More interestingly, however, nomenklatura practices have persistently been re-employed no less by
media managers who belong to the younger generations, have never been part of the Soviet
nomenklatura and run highly technological and modern organizations. The case of Dobrodeev (and to a
lesser extent Mironiuk) shows that someone who was never familiar with the Soviet nomenklatura might

nevertheless embrace very similar practices in his management and networking style.

All three of them can look back to a long-term rule (from 16 to 32 years). For all three of them personal
loyalty to their respective patrons throughout the years has been the key foundation for their success.
Equally important for them has been to create personal bonds with loyal cadres inside their companies.
All three media managers have pursued a strategy of spreading their loyal cadres into competing media
outlets and political structures with the aim of protecting themselves and increasing their influence in the

Russian media system.

Once Gusev became the head of his newspaper, he chose to remain independent. Throughout his
career he has positioned his loyal cadres in powerful positions outside the media so that they form a
safety net, which helped him protect his company and sustain his weight as someone the authorities
ought to see as an equal. This gives him a leeway to criticize the authorities, but may bring him into

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 16 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

conflict with members of Putin’s elite. Sungorkin, in contrast, turned his newspaper into a resource loyal
to the Kremlin and always at its disposal. His journalists and editors can quickly change their political
views in agreement with the state line. This approach has secured Sungorkin a lucrative business and a
place in the highest echelons of power. As for his loyal cadres, he has used them to expand within the
media market and to receive insight into competitor media outlets.

In the Soviet Union the violation of ideological principles promoted by the Communist Party could ruin a
bureaucrat’s career and, thus, ideology, played a crucial role in disciplining and controlling people. In
post-Soviet Russia, ideological ideas have been widely absent. Instead, the major tools of control are
informal and corrupt practices. The state allocates money to the major media outlets, thus enforcing the
media managers’ loyalty. In turn, media managers control the loyal cadres through financial perks. After
the break-up of the Soviet Union, Sungorkin and Gusev quickly turned their assets into private property.
For Dobrodeeyv, the issue of financial success has become the driver to oust Mironiuk and gain control

over ria Novosti.

Unlike in Soviet times where privileges have played an important role but money was secondary, in
today’s Russia the importance of financial incentives to ensure the loyalty and compliance of one’s
cadres is hard to underestimate. Financial benefits are rewarded directly and indirectly. This is often
done through seemingly independent production companies and subcontractors, personally affiliated
with key cadres in the head company, who benefit from lucrative contracts. As long as the actions of
loyal cadres do not contradict the current Kremlin line and the patron’s personal interests, cadres are
free to do what they want.

Tracing the origins and perpetuation of nomenklaturnost’can contribute to a better understanding of why
professional and ethical values in the media world have deteriorated very quickly in post-Soviet Russia.
People’s compliance (in exchange for material benefits and career opportunities) is a key factor here.
The nomenklatura practices Gusev and Sungorkin were socialized into never envisioned replacing the
basic organizing principles, obedience and loyalty, with professionalism and ethical standards. The only
exception here is Dobrodeev whose approach to news production used to be very professional, until his
arrival at vgtrk in the early 2000s. However, his views changed dramatically as soon as he had moved up
the political hierarchy. In his case, nomenklaturnost’replaced very directly the democratic mechanism he
had previously introduced himself.

Endnotes

1 Jill Dougherty, “Putin’s Iron-Fisted Message”, The Huffington Post, 23 March 2014, available at

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 17 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

http://www.huffingtonpost.com/jill-dougherty/putins-ironfisted-message_b_5044092.html, accessed 30
August 2016.

2 Mironiuk was considered a protégé of either Mikhail Lesin (then Minister of Press & Mass

Communications) or of Sergey lvanov.

3 See, for example, “tns Web Index: Auditoriia internet-proektov”, tns Global, December 2013, available
at http://www.tns-global.ru/services/media/media-audience/internet/information/ ?
download=490&date=2013%2012&arrFilter_pf[YEAR]=2013&set_filter=Y, accessed 30 September 2016.

4 Alena Ledeneva, How Russia Really Works? The Informal Practices That Shaped Post-Soviet Politics
and Business (Ithaca & London: Cornell University Press, 2006).

5 Gregory Schwartz & Leo McCann, “Overlapping effects: Path dependence and path generation in
management and organization in Russia”, Human Relations 60, no. 10 (2006): 1525— 1549; Eugene D.
Jaffe & Alexandr Tsimerman, “Business ethics in a transition economy: Will the next Russian generation
be any better?” Journal of Business Ethics, 62 (2005): 87-97.

6 Vasily Gatov, “O sud’bakh progul’'shchikov na obochine progressa”, Otechestvennye zapiski, no. 3
(2014), available at http://www.strana-oz.ru/2014/3/o-sudbah-progulshchikov-na-obochine -progressa,
accessed 29 August 2016; Anna Kachkaeva, “Istoriia televideniia v Rossii: mezhdu vlast’iu, svobodoi i
sobstvennostiu”, Istoriia novoi Rossii, available at http://www.ru-90.ru/ node/1316, accessed 16 August
2016.

7 This system of material benefits and corruption is not to be mistaken with “blat” which existed far
beyond the nomenklatura and was in many aspects running counter nomenklatura interests, as it was far
less controllable. The Russian word blat denotes the informal exchange of favors and goods, often

based on friendship and connections; however independent of nomenklatura membership.

8 Bohdan Harasymiw, “Nomenklatura: The Soviet Communist Party’s Leadership Recruitment System”,
Canadian Journal of Political Science 2, no. 4 (1969): 493-512; Alec Nove, “Is there a Ruling Class in
the ussr?” Soviet Studies 28, no. 4 (1975): 615-38; Evan Mawdsley and Stephen White, The Soviet Elite
from Lenin to Gorbachev: The Central Committee and its Members, 1917—1991 (Oxford: Oxford
University Press, 2000).

9 Mikhail Voslenskii, Nomenklatura: gospodstvuiushchii klass Sovetskogo Soiuza (London: Overseas
Publications Interchange, 1990), 12.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 18 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

10 Milovan Dzhilas, Novyi klass: analiz kommunisticheskoi sistemy (New York: fa Prager), 39, 53-54.

11 Thomas H. Rigby, Communist Party Membership in the ussr 1917—1967 (Princeton: Princeton
University Press, 1968); Albert L. Weeks, Soviet Nomenklatura: A Comprehensive Roster of Civilian and

Military Officials (Washington: Washington Institute Press, 1988).

12 Martin Malia, “The Nomenklatura Capitalists”, New Republic, 22 May 1995; and Jonathan Steele,
“The Lazarus Act of the Nomenklatura”, Guardian, May 30, 1992.

13 Ivan Szelényi & Szonja Szelényi, “Circulation or reproduction of elites during the post-communist
transformation of Eastern Europe”, Theory and Society 25, no. 5 (2005): 615-638; Ol'ga
Kryshtanovskaia, “Transformation of the Old Nomenklatura into a new Russian elite”, Russian Social
Science Review 37, no. 4, (1996): 18—40; and Ol'ga Kryshtanovskaia and Stephen White, “From Soviet
Nomenklatura to Russian Elite”, Europe-Asia Studies 48, no. 5 (1996): 711-733.

14 Eugene Huskey, “Nomenklatura Lite? The Cadres Reserve in Russian Public Administration”,
Problems of Post-Communism 51, no. 2 (2004): 30-39.

15 Joel C. Moses, “Who Has Led Russia? Russian Regional Political Elites, 1954-2006”, Europe- Asia
Studies 60, no. 1 (2008): 1-24.

16 David Lane, “Transition Under Yeltsin: the Nomenklatura and Political Elite Circulation”, Political
Studies 45, no. 5 (1997): 855-874.

17 See, Ivan Zasoursky, Media and Power in Post-Soviet Russia (London: Routledge, 2003); Olessia
Koltsova, News Media and Power in Russia (London: Routledge, 2006); Arkady Ostrovsky, The
Invention of Russia: The Journey from Gorbachev’s Freedom to Putin’s War (London: Atlantic Books,
2015); Kristin Roth-Ey, How the Soviet Union Built the Media Empire that Lost the Cultural Cold War
(Ithaca & London: Cornell University Press, 2011); Ellen Mickiewicz, Split Signals: Television and Politics
in the Soviet Union (New York: Oxford University Press, 1988). Ellen Mickiewicz, Changing Channels:
Television and the Struggle for Power in Russia (New York: Oxford University Press, 1997).

18 Pavel Gusey, interview by Elisabeth Schimpfossl, 12 February 2016, Moscow, Russia.

19 Several scholars studied generational specifics in depth. See, for example, Donald Raleigh, Soviet
Baby Boomers: An Oral History of Russia’s Cold War Generation (Oxford: Oxford University Press,
2011); Juliane Furst, Stalin’s Last Generation: Soviet Post-War Youth and the Emergence of Mature

Socialism (Oxford: Oxford University Press, 2010).

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 19 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

20 Only one editor-in-chief, Vitaly Korotich of Ogonék, refused when the Secretary of the Central
Committee Egor Ligachev demanded his resignation in 1989. See, Anatolii Cherniaev, ed., V Politbiuro
TsK kpss: Po zapisiam Anatoliia Cherniaeva, Vadima Medvedeva, Georgiia Shakhnazarova (1985—
1991). (Moscow: Gorbachev-Fond, 2008), 415—416.

21 Cherniaeyv, V Politbiuro TsK kpss, 601—604.

22 In 1985, out of the 21 Pravda editorial board members, 4 were Politburo members, 3 were candidates
to the Politburo and the remaining 14 were members of the Central Committee. Raymond E. Zickel, ed.
Soviet Union, a country study (Washington: Library of Congress, 1989).

23 Izvestiia board members could use the Party hospital, which was frequented by the Soviet top elite.
Vasilii Zakharko, Zvezdnye chasy i drama “lzvestii”. Za kulisami znamenitoi gazety (Moscow: Vremia,
2015), 11, 75.

24 Among them was Alexander Bovin who, between 1963 and 1972, headed a group of consultants in
the International Department of the Politburo, worked as Leonid Brezhnev’s ghost-writer and, parallel to
that, presented the tv programme International Panorama.

25 Ostrovsky, The Invention of Russia, 72.

26 Dmitri Bykov, “The State of Russian Media, 1990-2000”, Seans, no. 4 (2001): 41.

27 Vasily Gatov, Putin, Maria lvanovna from Ivanovo and Ukrainians on the Telly (London: The Henry
Jackson Society, 2015), 4, available at http://henryjacksonsociety.org/wp-content/

uploads/2015/03/Putin-lvanovna-and-Ukrainians-on-the-Telly.pdf, accessed 12 December 2016.

28 Aleksandr Yakovlev, “Restoration of the nomenklatura in Russia”, New Perspectives Quarterly 21, no.
2 (2004 ): 45—48.

29 Karen Dawisha, Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia? (New York: Simon & Schuster, 2014), 252—
273.

30 Pavel Gusey, interview by Elisabeth Schimpfossl, 5 February 2016, Moscow, Russia.

31 See Gusev’s’ official biography: “Gusev Pavel Nikolaevich”, Sovet pri Prezidente Rossiiskoi Federatsii
po razvitiiu grazhdanskogo obshchestva i pravam cheloveka, available at http:// president-
sovet.ru/members/constitution/read/48/, accessed 30 August 2016.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/n...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 20 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

32 Elena Vasiliukhina, mk executive editor at the time of interview, Skype-interview by Vasily Gatov, 21
May 2015.

33 Aleksandr Perov, “Geroi nashego vremeni Gusev”, Solidarnost’, no. 25 (1992): 8.

34 Aider Mudzhabaev, mk deputy editor-in-chief, Skype-interview by Vasily Gatov, 25 May 2016.

35 Ibid.

36 Pavel Gusey, interview by Elisabeth Schimpfossl.

37 Vladimir Sungorkin, “Kukhnia upravliaemoi demokratii’, Otechestvennye zapiski, no. 4 (2003),
available at http://www.strana-o0z.ru/2003/4/kuhnya-upravlyaemoy-demokratii, accessed 30 August 2016.

38 Nataliya Rostova, “Kogda Gorbachev uznal o raskole v ‘Komsomolke’, on sam razyskal nas”, Slon, 15
December 2010, available at https://slon.ru/russia’/kogda_gorbachev_uznal_o
_raskole_v_komsomolke_on_s-509616.xhtml, accessed August 30, 2016.

39 Some journalists participate in this rather willingly. In some cases even Kremlin’s own press
regulators have to react to kp’s authors aggressive nationalism. See, “Zhaloba na stat’iu Ul'iany

Skobeidy v ‘Komsomol’skoi pravde™ (Moscow: Obshchestvennaia kollegiia po zhalobam na pressu, 18
July 2013), available at http://presscouncil.ru/index.php/praktika/ rassmotrennye-zhaloby/2285-zhaloba-

na-statyu-ulyany-skojbedy-v-komsomolskoj -pravde, accessed 30 August 2016.

40 Elena Evstigneeva, Sergei Rybak, “Donkikhoty ot pr’, Vedomosti, 26 February 2001, available at
http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2001/02/26/donkihoty-ot-pr, accessed 30 August 2016.

41 This open data table demonstrates that kp is actively contracted by the state and regional authorities
to provide “information support” to their policies. In 2014 alone, kp and its subsidiaries amassed rur 248
min. (approx. usd 6 miIn.) in such contracts. See, Goszatraty website, available at
https://clearspending.ru/supplier/?namesearch=Komco monbckaA%20npasga&search-
submit&regioncode&address&orgform&inn&kpp&sort =—contractsSum, accessed 30 August 2016.

42 See, the osce report on the monitoring of the presidential elections in 2012 “ltogovyi otchet Missii po
nabliudeniiu za vyborami obse/bdpich”, available at http://www.osce .org/ru/odihr/elections/904627?
download=true, accessed 30 August 2016.

43 Nataliya Rostova, “My boremsia, chtoby u nas vse bylo bolee-menee po-khristianski™, Slon, 3 August

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/no...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 21 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

2009, available at https://slon.ru/russia/my_boremsya_chtoby_u_nas_vse _bylo_bolee_menee_po-
104096.xhtml, accessed 30 August 2016.

44 See, for example, kp’s managers and editors shuffles in 2006 and 2011-2012. Vladislav Ivanov &
Tat'iana Kosobokova, “Perestanovki v gazetakh”, Vzgliad, 16 January 2006, available at
http://www.vzglyad.ru/society/2006/1/16/18980.html, accessed 7 September 2016; Sof’ia Sidorova, “V
peterburgskoi ‘Komsomol’skoi Pravde’ smenilsia glavnyi redactor”, Lenizdat, 21 March 2014, available at
https://lenizdat.ru/articles/1119273, accessed 7 September 2016.

45 See, for example, the kp’s coverage of the Russia-Turkey dispute following the downing of a Russian
jet. The same people who had called Erdogan a fascist in the fall of 2015, called him a ‘sober friend of
Russia’ as soon as the Kremlin had agreed to restore relations with Turkey. See, Dar’ia Aslamova,
“Komsomolka’ preduprezhdala o tom, chto Erdogan gotovitsia sbit’ nash samolet”, Komsomol’skaia
Pravda, 24 November 2015, available at http:// www.kp.ru/daily/26458/3332210/, accessed 7 September
2016; Dar’ia Aslamova, “Erdogan ne prochital ni odnoi knigi o diplomatii, zato on mozhet ikh pisat”,
Komsomol’skaia Pravda, 26 August 2016, available at http://www.kp.ru/daily/26573.4/3588916/,
accessed 7 September 2016.

46 In fact, on television only a few key positions were ever related to the Komsomol or Party
nomenklatura. The only exception was a handful of celebrity journalists who had permission to cover
political issues, such as Aleksandr Bovin. Similar to the position of Dobrodeev’s line manager, his editor-

in-chief, his position was not anywhere close to being nomenklatura.

47 Kirill Kharat’ian, “Dobrodeev sdelal svoe delo. | ukhodit po-dobromu”, Kommersant, 20 January 2000,
available at http://www.kommersant.ru/doc/137517, accessed 30 August 2016.

48 Boris Kol'tsov, interview by Vasily Gatov, June 2016, New York.

49 “Sostoianie tv. Ernst, Dobrodeev i Kulistikov glazami sovremennikov”, Afisha, 22 May 2012, available
at https://daily.afisha.ru/archive/gorod/archive/ernst-dobrodeev-i-kulistikov/, accessed 30 August 2016.
50 “Otkrytoe pis’mo Olega Dobrodeeva Evgeniiu Kiselévu”, RIN.ru, 9 April 2001, available at
http://lib.rin.ru/doc/i/167658p.html, accessed 30 August 2016.

51 Gatov, Putin, Maria Ivanovna..., 6.

52 Sergei Goriashko, “Gendirektor vgtrk vstupilsia za Dmitriia Kiseleva”, Kommersant, 21 March 2014,
available at http://kommersant.ru/doc/2436279, accessed 30 August 2016.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/n...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 22 of 24



From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

53 Personal account of Vasily Gatov who worked as ria executive director in 2011-2012.
54 “Sostoianie tv...”.

55 Roman Dobrokhotov, “Efir v shokolade. Kak Kreml’ dobivaetsia ‘pravil’noi’ kartinki na teleekrane”,
Slon, 2 April 2012, available at http://slon.ru/russia/efir_v_shokolade_kak_
kreml_dobivaetsya_pravilnoy_kartinki_na_telefidenii-771496.xhtml, accessed 30 August 2016.

56 Alexander Orlov-Mikhailovich, deputy editor of Vesti 24 in 2010-2014, Skype-interview by Vasily
Gatov, March 2015.

57 Ibid.

58 “Zakupochnaia deiatel’'nost’ vgtrk”, Rossiia, available at http:/tendering.vgtrk.com/ orders/working,
accessed 30 September 2016.

59 “Televidenie v Rossii v 2015 godu. Sostoianie, tendentsii i perspektivy razvitiia” (Moscow: Rospechat,
2015): 55, 64—-68, available at http://www.fapmc.ru/rospechat/activities/ reports/2016/television-in-
russia.html, accessed 7 September 2016; kvg Research, “Ezhegodnoe issledovanie rynka prodakshen-
kompanii” (Moscow: kvgresearch, 2016), available at
http://www.kvgresearch.ru/upload/iblock/22f/22f1fbf8d18266be5c6d8363ef704a 8f.pdf, accessed 6
September 2016.

Russian Politics, 2/1, 2017, 7-31
Koninklijke Brill NV, Leiden, 2017
DOI 10.1163/2451-8921-00201002

| am grateful to The Leverhulme Trust for enabling this research through the award of a Leverhulme
Early Career Fellowship.

SHAREME:O @ 0 @ @ e

This entry was posted in Academic articles on 23/10/2017 [http://schimpfossl.com/academic-
publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/] by

Elisabeth Schimpféssl.

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/n...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 23 of 24


http://www.facebook.com/sharer.php?u=http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/
https://plus.google.com/share?url=http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/
http://twitter.com/share?url=http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/&text=From%20Soviet%20to%20Russian%20Media%20Managers%20
http://www.linkedin.com/shareArticle?mini=true&url=http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/
http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#
mailto:?subject=From%20Soviet%20to%20Russian%20Media%20Managers&body=%20http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/
http://schimpfossl.com/category/academic-publications/academic-articles/
http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/nomenklatura-principles-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/
http://schimpfossl.com/author/elisabethschimpfoessl/

From Soviet to Russian Media Managers | Elisabeth Schimpfdssl 28/10/2017, 20:01

About Elisabeth Schimpféssi

http://schimpfossl.com/academic-publications/academic-articles/n...inciples-revived-from-soviet-to-russian-media-managers/#more-236 Page 24 of 24



